جستجو پیشرفته محصولات
0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
ورود | ثبت نام

بهترین روش های آموزش زبان انگلیسی از پایه به کودکان

اموزش زبان انگلیسی به کودکان

خواندن این مطلب

12 دقیقه

زمان میبرد!

بهترین روش های آموزش زبان انگلیسی از پایه به کودکان

نیاز به برقراری ارتباط با مردم کشورهای دیگر و کاربردی شدن زبان انگلیسی در زندگی مردم سراسر جهان، باعث شده تا هر فردی اعم از کودک و بزرگسال به یادگیری زبان انگلیسی علاقه پیدا کند. اما آیا نحوه آموزش زبان انگلیسی به کودکان و بزرگسالان و مدت زمان یادگیری آن متفاوت است؟

بلاگ‌ها و مقالات بسیاری با موضوع یادگیری زبان در بزرگسالان وجود دارد، اما مقالاتی با محتوای آموزش زبان انگلیسی به کودکان بسیار محدود است. این روزها آموزش زبان انگلیسی به کودکان به یک چالش بزرگ برای والدین تبدیل شده است. هرچه سن کودک کمتر باشد، احتمال موفقیت در این بخش بیشتر خواهد بود. با توجه به این دیدگاه والدین، تعداد کودکان دوزبانه در حال افزایش است. زبان انگلیسی اکنون به زبان دوم کشورهای بسیاری تبدیل شده است، آموزش زبان انگلیسی به کودکان باعث می‌شود تا بتوانند با جوامع دیگر ارتباط برقرار کنند. یا به تماشای فیلم و کارتون به زبان انگلیسی و… بپردازند.
دوزبانه بودن می‌تواند بستر را برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر در زمینه تکنولوژی و… برای کودک مهیا کند. اگر کودکتان نتوانست به سرعت زبان انگلیسی را یاد بگیرد اصلا جای نگرانی نیست، در این راه صبور باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان از روش‌ها و تکنیک‌های متفاوتی در مقایسه با بزرگسالان استفاده می‌کنند که اگر تا انتهای این بلاگ با ما همراه باشید علاوه بر آشنایی با آموزش زبان انگلیسی به کودکان با مزایا و معایب آن، نقش والدین در این پروسه بیشتر آشنا خواهید شد.

مزایا و معایب یادگیری زبان انگلیسی از سنین پایین کودکی

حدود یک چهارم مردم در جهان به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، به همین دلیل است که این زبان به عنوان زبان دوم بسیاری از کشورها شناخته می‌شود. آموزش زبان انگلیسی به کودکان در هر سن و سالی می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد که عبارت‌اند از:

مزایای یادگیری زبان انگلیسی در کودکی

  • تاثیر مثبت در زندگی:

آموزش زبان انگلیسی به کودکان می‌تواند تاثیر بسیار مثبت و خوبی در زندگی آن‌ها داشته باشد. افزایش دقت، حافظه بهتر، افزایش تمرکز و انجام چندین کار به طور همزمان با یکدیگر از مزایای یادگیری زبان انگلیسی در دوران کودکی است.

  • ارتباط با سایر جوامع:

کودکان دو زبانه به دلیل تسلط به زبان انگلیسی تمایل بیشتری دارند تا با جوامع دیگر ارتباط پیدا کنند و به کشورهای دیگر سفر کنند. این کودکان دائما به دنبال آن هستند تا وجه اشتراک‌های خود را با سایر مردم جهان پیدا کنند.

  • یادگیری سریع:

معمولا مغز کودکان تا قبل از سه سالگی توانایی بسیار زیادی برای یادگیری خواهد داشت. آموزش زبان انگلیسی برای کودکان در این سنین بسیار راحت‌تر از هر سن دیگری است. در واقع کودکان می‌توانند با این کار ظرفیت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خود را افزایش دهند. بدین ترتیب می‌توانند برای مدت زمان بیشتری اطلاعات را درون حافظه خود نگه دارند.

  • تماشای کارتون و انیمیشن:

تماشا کارتون‌ها و انیمیشن‌ها به زبان انگلیسی هم برای کودکان هیجان انگیز است و هم می‌توانند با این کار مهارت خود را تقویت کنند. علاوه بر این موضوع یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان شرایطی را فراهم می‌کند تا آن‌ها بتوانند در سنین ۸ تا ۱۱ سالگی رمان‌هایی به زبان انگلیسی بخوانند. خواندن رمان‌های انگلیسی می‌تواند موجب افزایش تمرکز کودک روی داستان و تصاویر آن شود، بدین ترتیب قدرت تشخیص رنگ و یادگیری کودک افزایش پیدا می‌کند.

آموزش زبان انگلیسی با کارتون و انیمیشن

  • ارتقا مهارت خواندن:

این کودکان درک بسیار بهتری از آموختن و یادگیری دارند، بدین ترتیب می‌توانند بسیار راحت‌تر و آسان‌تر از هر فرد دیگری زبان انگلیسی را بیاموزند.

  • یادگیری آسان‌تر زبان انگلیسی:

مغز یک کودک به اندازه یک فرد بزرگسال شلوغ نیست. استرس، مشغله کاری، مشغله زندگی و مواردی از این دست، همه از عواملی هستند که موجب می‌شودبزرگسالان بازده بسیار کمتری داشته باشند. کودکان از این مسائل به دور بوده و به راحتی می‌توانند در سنین کم چندین زبان را یاد بگیرند. استعداد کودکان در این موضوع به اندازه‌ای است که می‌توانند ۵ زبان را همزمان با هم بیاموزند.

  • تقویت قدرت مغز:

یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند مغز کودک را تقویت کند تا عملکرد بسیار بهتری نسبت به قبل داشته باشد. بدین ترتیب مغز می‌تواند رفتارهای شناختی بسیار بهتری چون خلاقیت، استعداد، مهارت حل مسئله و… را در خود رشد دهد. یادگیری زبان جدید برای کودکان در سن پایین می‌تواند از زوال عقل و آلزایمر در بزرگسالی جلوگیری کند. این کار مغز را فعال‌تر و چابک‌تر خواهد کرد. اما عدم فعالیت مغز عامل اصلی ابتلا به آلزایمر است.

  • موفقیت مالی و حرفه‌ای:

همانطور که می‌دانید حقوق کارمندان دو زبانه در هر شرکتی بالاتر از سایر کارمندان است. پس آموزش زبان انگلیسی به کودکان در این سنین می‌تواند تضمینی برای موفقیت مالی و حرفه‌ای آن‌ها در بزرگسالی باشد. بدین ترتیب می‌توانند در آینده حقوق و مزایای بالاتری داشته باشند.

  • افزایش خلاقیت:

آموزش زبان انگلیسی به کودکان می‌تواند خلاقیت، انعطاف‌پذیری و مهارت کودک را تقویت کند. در واقع دوزبانه بودن کودکان می‌تواند بستر شکوفایی استعداد و خلاقیت کودک را مهیا کند.

معایب یادگیری زبان انگلیسی در کودکی

  • تلاش و زحمت بیشتر برای والدین:

یکی از بزرگترین معایب آموزش زبان انگلیسی به کودکان، افزایش تلاش و زحمت والدین است. تربیت این کودکان به دلیل دو زبانه بودن، تشویق به یادگیری، کنترل زبان مادری و زبان انگلیسی و… بسیار سخت است. شاید هر پدر و مادری نتواند این مسئولیت را به قبول کند.

  • آمیختن زبان‌ها با یکدیگر:

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که هر کودکی با یادگیری زبان انگلیسی با آن مواجه می‌شود، اختلاط کلمات است. این مشکل موقتی بوده و تا ۴ یا ۵ سالگی برطرف خواهد شد. پس جای نگرانی نیست.

  • صحبت کردن با تاخیر:

تا به این لحظه مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد آموزش زبان انگلیسی به کودکان می‌تواند موجب تاخیر در صحبت کردن آن‌ها شود. بسیاری از والدین تصور می‌کنند که کودکان دوزبانه در مقایسه با سایر کودکان شش ماه دیرتر زبان باز می‌کنند.

  • هزینه بالا:

کلاس‌های آموزشی، کتاب‌ها و جزوات آموزشی و… هزینه بالایی دارد. بسیاری از مدارس به دلیل عدم پرداخت هزینه توسط والدین بیشتر کلاس‌های مربوط به خلاقیت را کاهش داده‌اند. آموزش زبان انگلیسی به کودکان در مدارس بسیاری به عنوان یک کلاس خلاقیت و مهارت در نظر گرفته شده بود، متاسفانه به دلیل عدم پرداخت هزینه توسط والدین دیگر برگزار نمی‌شوند.

  • ایجاد ناسازگاری:

در برخی پایه‌ها زبان انگلیسی تدریس نمی‌شود، از این رو می‌تواند موجب ناسازگاری و ناهماهنگی‌های بسیاری در کودک شود. بسیاری از کودکان به دلیل تک زبانه بودن دروس مدرسه، زبان دوم خود را فراموش می‌کنند.

  • تغییر سطح تمرکز:

آموزش یک زبان دیگر برای کودکان موجب می‌شود تا تمرکز کودک به ۵۰ درصد تقسیم شود که نیم دیگری از این تمرکز به زبان دوم تعلق دارد. در بسیاری از کودکان این موضوع باعث شده تا از درس و یادگیری به زبان مادری جا بمانند.

۳ ترفند کاربردی در آموزش زبان به کودکان

در این بخش با سه ترفند مهم و کاربردی در آموزش زبان به کودکان آشنا خواهید شد:

ترفند آموزش زبان انگلیسی به کودکان

1- فرآیند آموزش را سرگرم کننده کنید

تفریح کردن و خوشگذرانی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در یادگیری کودکان است. تفریح کردن و بازی کردن می‌تواند شرایط بهتری برای آموزش کودکان به زبان انگلیسی را فراهم کند. آماده کردن ذهن بچه‌ها برای یادگیری به وقت و زمان بسیار زیادی نیاز دارد که باید در این راه صبر زیادی هم داشته باشید. بسیاری از مدرسین بر این باورند که آموزش زبان انگلیسی به کودکان مانند بازی کردن است. در صورتی که اینگونه انجام نشود شاید نتواند بازده و راندمان خوبی داشته باشد. اما آیا می‌دانید با چه ترفندها و راه‌هایی می‌توانید فرآیند آموزش را سرگرم کننده کنید؟

  • تبدیل کردن درس‌ها به آهنگ یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌تواند علاوه بر شاد کردن ذهن کودکان، دروس را ملکه ذهن آن‌ها کند. تصور کنید حروف الفبای انگلیسی را موزیک و آهنگ یاد بگیرید، قطعا ماندگاری این بخش در ذهن کودک بیشتر خواهد شد.
  • بازی کنید؛ بازی کردن می‌تواند ذهن و عملکرد کودک را تحت تاثیر قرار دهد. نوشتن واژگان روی کارت و بازی با آن‌ها، بازی‌های کلامی که از توصیف یک شی به زبان انگلیسی استفاده می‌کنند و موارد این چنینی همه از بازی‌هایی هستند که کودک می‌تواند به واسطه آن‌ها این زبان را بهتر یاد بگیرد. آموزش زبان انگلیسی به کودکان اگر همراه بازی نباشد قطعا بازده خوبی نخواهد داشت.
  • استفاده از مثال‌های بصری برای کودک بسیار ماندگار خواهد بود. به عنوان مثال برای معرفی کردن اعضای بدن می‌توانید از یک عروسک کمک بگیرید. بدین ترتیب در پروسه آموزش زبان انگلیسی به کودکان، کودک می‌تواند در کنار لذت بردن از بازی کردن نام اعضای بدن را هم به زبان انگلیسی یاد بگیرد.
  • برگزاری کلاس در محیط خارج از مدرسه می‌تواند روی خلاقیت و هیجان کودک تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال شما می‌توانید برای آموزش نام حیوانات، کودکان را به عنوان اردو به باغ وحش ببرید. با این روش ماندگاری نام‌ حیوانات در حافظه کودک بسیار بیشتر خواهد بود.
  • اجرای تئاتر داستانی به زبان انگلیسی، می‌تواند برای کودکان جذاب باشد. این کار علاوه بر یادگیری بیشتر در کودکان اجرا کننده تئاتر، به مخاطبین آن‌ها هم این اجازه را می‌دهد تا زبان انگلیسی را بدین گونه بیاموزند.

2- کلاس را اکتیو نگه داشته و از کودکان کار بخواهید

فعال بودن کلاس و داشتن ذوق و هیجان در کودکان می‌تواند در یادگیری آن‌ها تاثیرگذار باشد. سعی کنید در پروسه آموزش زبان انگلیسی به کودکان، از آن‌ها بخواهیدکار انجام داده و فعال باشند. در اینصورت می‌توانند تمام تمرکز خود را روی این موضوع قرار دهند و بازده خوبی داشته باشند.
روش TPR یکی از روش‌هایی است که کودک در آن به طور و فیزیکی کار انجام می‌دهد. بدین صورت که مدرسین حرکات فیزیکی را با آموزش زبان ترکیب می‌کنند تا ذهن و فکر کودک را در آن لحظه بر انجام کار متمرکز کنند. این موضوع قدرت یادگیری افراد را افزایش می‌دهد.

3- صبور باشید و کودکان را تحت فشار نگذارید

کودکان را نباید تحت فشار قرار داد، آموزش زبان به کودکانی که تحت فشار قرار دارند قطعا نتیجه خوبی نخواهد داشت. پکیج اموزش انگلیسی کودکان طوری طراحی شده که در آن به کودک اجازه می‌دهد آزاد باشد.
صبور بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای هر مدرسی است که باید آن را با آموزش خود ترکیب کند. کودکان زبان انگلیسی را بسیار راحت‌تر از بزرگسالان یاد می‌گیرند. البته صبور بودن به این معنا نیست که کودک هر خطا و اشتباهی داشته باشد باید از آن چشم پوشی کرد. بلکه باید به آرامی و با صبوری شکل درست آن اشتباه را به کودک آموزش داد.

نقش والدین در آموزش زبان انگلیسی به کودکان

آموزش زبان انگلیسی به کودکان باید تحت شرایط مناسب و استانداردهای مشخصی انجام شود. باید ساعت کلاس‌ها، شیوه آموزش زبان انگلیسی، تعداد جلسات همه از قبل مشخص شده باشد. زمانی که کارها با برنامه ریزی پیش برود قطعا بازده و نتیجه کار بسیار بهتر خواهد بود. والدین باید بتوانند یک آموزشگاه و مدرس خوب و با تجربه برای آموزش زبان انگلیسی کودک خود پیدا کنند. ناآشنا بودن والدین با این موضوعات و مسائل قطعا نتیجه خوبی را برای کودک به دنبال نخواهد داشت. والدین باید علاوه بر این کودک خود را تشویق کنند تا با کاهش خطاها و اشتباهات این زبان را بیاموزد، باید این حس را به کودک خود منتقل کنید که صحبت کردن به زبان انگلیسی و یادگیری زبان انگلیسی او برای شما بسیار مهم است.
اگر خودتان با این زبان آشنایی دارید در خواندن زبان و تماشا فیلم و انیمیشن پا به پای کودک پیش بروید.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان باید در خانه هم ادامه داشته باشد؟

والدین بسیاری به دنبال یادگیری زبان انگلیسی و دوزبانه بودن کودک خود هستند. این امر می‌تواند با حضور کودک در کلاس‌های آموزشی میسر شود، در صورتی که عقیده برخی والدین اینگونه نیست. به عقیده والدین کودکان اگر از همان ابتدا در کلاس‌های آموزشی حضور پیدا کنند، ممکن است این موضوع برای آن‌ها سخت و آزاردهنده باشد. آن‌ها بر این باورند که این موضوع می‌تواند باعث دلزدگی کودک از یادگیری زبان انگلیسی شود.
این دسته از والدین به دنبال آن هستند تا کودک زبان انگلیسی را در خانه یاد بگیرد. آموزش انگلیسی به کودک در منزل قطعا ترفندها و روش‌های متفاوتی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • به کودک سخت نگیرید و بازی و تفریح را چاشنی آموزش کنید: اگر به دنبال یادگیری زبان انگلیسی در کودک خود هستید نباید به او سخت بگیرید. این موضوع یکی از مهم‌ترین شروط پکیج اموزش انگلیسی کودکان در منزل است. کودکان از کلاس‌های درس خشک و بی روح خسته می‌شوند و دیگر تمایلی به شرکت و حضور در آن کلاس نخواهند داشت. سعی کنید کلاس آموزشی که در منزل برگزار می‌کنید، طبق میل کودک باشد و در حین آموزش از موسیقی، بازی و.. استفاده کنید.
  • تکرار دروس: درسی که هر روز به کودک خود آموزش می‌دهید را نباید فراموش کنید، تکرار آن در طول هفته یا ماه می‌تواند بسیار مفید باشد. به عنوان مثال در زمان غذا خوردن از او بخواهید نام غذاها و ظروف را به انگلیسی بگوید. تکرار دروس و کلمات هرچه بیشتر باشد قطعا نتیجه و بازده کار هم بهتر خواهد بود.
  • آماده کردن محیط برای آموزش: گوش دادن و خواندن آهنگ‌ها و داستان‌های انگلیسی متناسب با سن کودک، قطعا می‌تواند روی یادگیری کودک تاثیرگذار باشد. استفاده از موسیقی و داستان یکی از مهم‌ترین نکات مربوط به آموزش انگلیسی به کودک در منزل است.
  • درست کردن کاردستی: اگر یک کلمه یا حرف را به کودک خود آموزش می‌دهید، از او بخواهید برداشت خود از این حرف یا کلمه را با ساخت یک کاردستی به شما نشان دهد. این امر می‌تواند قوه تخیل کودک را تقویت کند.
  • گرفتن آزمون: گرفتن آزمون‌های دوره‌ای می‌تواند بازده کودک را افزایش دهد. در واقع با این روش کودک تصور می‌کند که تمام آموزش‌های آن باید مورد بررسی قرار بگیرد. گرفتن آزمون موجب افزایش تلاش کودک خواهد شد.
  • مکالمه انگلیسی: اگر خودتان هم به این زبان تسلط دارید، مکالمه به زبان انگلیسی با کودکتان می‌تواند در پیشرفت و یادگیری او تاثیرگذار باشد. سعی کنید روزانه برای مدت زمان کوتاهی باهم انگلیسی صحبت کنید تا طرز صحیح مکالمه و لهجه گفتاری کودک هم شکل بگیرد.

ابزارهای آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

ابزارهای اموزش زبان انگلیسی به کودکان

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با ابزارهای مختلفی انجام می‌شود، به کارگیری این ابزار بازده یادگیری را افزایش می‌دهد. در واقع هر ابزاری که به آموزش زبان در کودکان کمک کند به عنوان ابزار آموزشی شناخته می‌شود. این ابزارها عبارتنداز:

  • وسایل سه بعدی مانند مدل‌ها و ماکت‌ها
  • وسایل غیرترسیمی مثل عکس، فیلم، اسلاید آموزشی و…
  • تابلوهای آموزشی چون تخته سیاه، وایت برد و..
  • وسایل ترسیمی مانند نمودار، چارت، پوستر
  • کتاب‌ها و جزوات آموزشی

علاوه بر کلاس‌های آموزشی، آموزشگاه‌ها و آموزش در منزل که قید شد، روش‌های زیر هم به عنوان راه‌های آموزشی در نظر گرفته می‌شود:

  •  اپلیکیشن:پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا اپلیکیشن‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف طراحی شود. یکی از این اپلیکیشن‌های پرکاربرد، مربوط به آموزش زبان انگلیسی است.

بسیاری از مدرسین استفاده از اپلیکیشن را بی‌اثر می‌دانند درحالی که برخی دیگر کاملا با این موضوع مخالف هستند.
Lingokids ، English for kids، Fun English، LearnEnglish Kids از بهترین اپلیکیشن‌های آموزشی برای کودکان هستند.

  • کارتون:قطعا تماشای انیمیشن می‌تواند یک بستر مناسب برای یادگیری زبان در کودکان باشد. کودکان به انیمیشن علاقه دارند، تماشای آن را دوست دارند و به همین دلیل تمام کلمات و جملات استفاده شده در آن می‌تواند ملکه ذهن کودکان شود.
  • فلش کارت:استفاده از فلش کارت برای آموزش واژگان بسیار تاثیرگذار است. با استفاده از فلش‌ها کارت‌ها می‌توانید در هر زمان و مکانی واژگان را به کودک یادآور شوید. برای بازده بیشتر می‌توانید روی هر فلش کارتی ۲۰ کلمه بنویسید و به کودک وعده دهید که در صورت حفظ کردن این کلمات تا پایان روز، جایزه بزرگی پیش شما خواهد داشت.
  • بازی – نمایش عروسکی:اجرای بازی‌های عروسکی و تئاتر می‌تواند یک امر تاثیرگذار در آموزش باشد. این موضوع همچنین مخاطبین را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • کتاب داستان، فیلم آموزشی، اردوهای آموزشی و مواردی شبیه به آن‌ها، از دیگر روش‌های یادگیری زبان در کودکان است.

جمع‌بندی

در این بلاگ سعی کردیم تا در رابطه با آموزش زبان انگلیسی به کودکان، آموزش انگلیسی به کودک در منزل و.. اطلاعات جامع و کارآمدی را در اختیارتان قرار دهیم. آموزش زبان انگلیسی مانند هر کار دیگری به اصول خاصی نیاز دارد که در صورت آشنایی با این اصول، کودک شما می‌تواند به راحتی و با شوق و علاقه، زبان انگلیسی را بیاموزد.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

دسته بندی مطالب

محصولات جدید

دوره آموزشی QuickSpeak
تومان
5,980,000

جستجو کنید ...