جستجو پیشرفته محصولات
0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
ورود | ثبت نام

صفر تا صد یادگیری زبان واژه عجیب یا سنگینی بنظر می‌رسد . ممکن است با دیدن یا شنیدن این واژه حس خوشایند یا سردرگمی به شما دست بدهد. این حس غیرقابل انکار است زیرا ما درباره چیزهایی که نمی‌دانیم حس‌های متفاوتی را ممکن است تجربه کنیم.

صفر تا صد یک چیزی به این دلیل ممکن است شما را آزرده کند که شما نمیدانید از کجا باید شروع کنید و آیا این مسیر طولانی یادگیری زبان انگلیسی انتهایی دارد یا خیر.

بسیاری از افراد در هنگام مواجه با یادگیری‌های زمانبر، با حجمی از ذهنیت‌های قبلی و منابع متفاوت آموزشی از قبیل: کلاس‌های متعدد در سطح‌های گوناگون، کتاب‌های متنوع و خودآموز انگلیسی، و اپلیکیشن‌های رایج فراوان در بازار روربرو می‌شوند که دسترسی به همه‌ی آنها تقریبا ساده است. اما راه یا منبع درستی برای یادگیری صحیح و مفید زبان انگلیسی که تا حدممکن شخصی‌سازی شده باشد پیدا نمی‌کنند.

ما در این مقاله می‌خواهیم تمامی نکاتی که در آموزش زبان انگلیسی به آن نیاز دارید را معرفی کنیم تا با دیدی شفاف بتوانید مسیر یادگیری خود را بدرستی کشف کرده یا حتی بهبود بخشید.

 

چطور یادگیری زبان را شروع کنیم؟

برای یادگیری زبان انگلیسی باید ابتدا تعیین سطح بشوید. تعیین سطح شدن نشانگر آن است که شما در چه نقطه‌ای از این مسیر یادگیری قرار گرفته‌‌اید.

بسیاری از افراد ممکن است مقاومتی در برابر مواجه با کیفیت سطح زبان انگلیسی خود داشته باشند اما باید بگوییم اگر قصد پیشرفت در این آموزش را دارید باید واقعیت را بپذیرید.

 

از طرفی دیگر، افرادی هستند که دور‌ه‌های طولانی زبان انگلیسی را از قبل گذرانده‌اند اما در حال حاضر حضور ذهن کافی برای قرارگیری در محیط، استفاده روان و درست و بجا از آموخته‌های خود ندارند؛ که می‌توانند خودشان با نظم و پیگیری مرتب، شروع به مرور کردن کتاب‌ها و رجوع به منابع کمک درسی زبان انگلیسی کنند.

 

در اینجا به نکات مهم و کاربردی از یادگیری زبان می‌پردازیم که مسیر روشن‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

  1. هدف از یادگیری زبان انگلیسی برای شما چیست؟
  2. در چه سطحی از زبان انگلیسی هستید؟
  3. چند ساعت زمان در هفته را می‌توانید به آن اختصاص دهید؟
  4. بیشتر نیاز به تقویت چه مهارت‌هایی دارید؟

 

پیدا کردن پاسخ مناسب و قانع‌کننده به این سوالات می‌تواند برنامه و منابع‌هایی متناسب با شخص شما را به نشان دهد.

بعد از پاسخ به این سوالات، برای سنجش میزان توانایی‌های خود در زبان انگلیسی باید بدانید که:

  1. بلد نیستم
  2. مشکلی ندارم
  3. بلدم جمله بسازم اما ایراد نگارشی یا گرامری دارم
  1. بسیار کم
  2. دایره لغات قوی دارم
  3. بعضی از لغات را متوجه نمی‌شوم اما می‌توانم درک و ربطش را پیدا کنم

با دادن پاسخ درست به هرکدام این سوالات می‌توانید آگاهی از سطح زبان خود کسب کنید. جواب این سوالات با طیف زیر پاسخ داده می‌شود.

  1. بسیار کم یا اصلا
  2. معمولی
  3. در برخی مهارت‌ها توانایی کافی دارم و در برخی مهارت‌ها خیر.

 

اگر پاسخ شما به اکثر سوالات بسیارکم است یعنی شما یک مبتدی هستید و باید از صفر شرع به یادگیری زبان انگلیسی کنید.

اگر پاسخ شما به اکثر سوالات معمولی است یعنی شما در سطح Intermediate  یا میانی هستید که البته برای دقیق شدن سطح زبانتان باید تعیین سطح شوید.

اگر پاسخ شما به اکثر سوالات توانایی کافی در برخی از مهارت‌ها است، شما می‌توانید براحتی اکثر کتاب‌های آموزشی در تقویت مهارت‌هایی که درآنها ضعیف هستید را مطالعه کنید.

 

مراحل یادگیری زبان از صفر تا صد

معرفی سطوح زبان

زبان انگلیسی دارای سطوح مختلفی است که زبان آموزان باتوجه به دانش و مهارت‌هایی که در این موضوع دارند، دسته‌بندی می‌شوند.

استاندارد CEFR

استاندارد CEFR Common European Framework of Reference for Languages)) به‌عنوان اصلی‌ترین استادندارد زبان انگلیسی شناخته می‌شود. این یک استاندارد اروپایی است که برای تعیین سطوح مختلف زبان انگلیسی در  تمامی دنیا بکار گرفته می‌شود. جالب است بدانید این استاندارد پای خود را فراتر از زبان انگلیسی گذاشته است و اکثر زبان‌های دیگر تحت پوشش این استاندارد قرار گرفته‌اند.

استاندارد CERF، برای سنجش میزان مهارت و توانایی‌های زبان‌آموزان در سطح دنیا مطرح است  تاثیر مستقیمی بر سیسات‌های آموزشی جهانی دارد.

این استاندارد، سطئح مختلف زبان انگلیسی را در شش سطح از A1 تا C2 دسته‌بندی می‌کند که در سطح کلان شامل سه سطح: مبتدی، متوسط و پیشرفته است.

 

1.    سطح پایه یا مبتدی ( A1 ) Elementary

سطح پایه یا مبتدی از سطوحی است که فرد بدون هیچ‌گونه پس‌زمینه‌ای از زبان انگلیسی شروع به یادگیری آن می‌کند. در سطح انگلیسی A1 فرد، دانش بسیار محدودی از زبان دارد. با این حال  انتظار می‌رود بعد از اتمام این دوره مبتدی، در زندگی روزمره را عبارات، اصطلاحات و لغات متداول را بداند و از آنها استفاده کند.

هرچند این امر بسیار طبیعی است که زبان‌آموزان سطح A1 به آرامی و با مکث صحبت کنند، تا لغات موردنیاز در حین مکالمه را در ذهن خود یا دیکشنری آنلاین جستجو کنند.

در انتهای این دوره از زبان‌آموز انتظار می‌رود که:

 

2.    سطح پایه یا مبتدی ( A2 ) Pre-Intermediate

سطح زبان انگلیسی A2 تکمیل‌کننده سطح مبتدی زبان انگلیسی محسوب می‌شود. زبان‌آموزان با فراگیری کامل این دوره می‌توانند به سطح میانی یا intermediate راه پیدا کنند. این سطح می‌تواند فرصت خوبی برای زبان‌آموزان بوجود آورد تا جملات را بدرستی درک کنند و به استفاده از اصطلاحات و عبارات رایج و کاربردی در موقعیت های مختلف همانند: اطلاعات شخصی و خانوادگی، خرید کردن، مهمانی رفتن، رستوران یا موقعیت‌های مختلف جغرافیایی، کار و … مجهز باشند.

در انتهای این دوره از زبان‌آموز انتظار می‌رود که:

 

3.    سطح متوسطه ( B1 ) Intermediate

اینکه بتوانید با استمرار و پیگیری به سطح میانی یا Intermediate برسید دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. در این شرایط شما اعتمادبنفس کافی برای بیان خواسته‌ها و قرارگرفتن در موقعیت‌های مختلف و به‌کار انداختن مهارتهای 4 گانه زبان انگلیسی را خواهید داشت.

ممکن است در مواجه با موقعیت‌ها و گفتگوهایی شما قادر به بیان سریع و روشن برخی از موضوعات و منظورها نباشید. همچنین امکان تحصیل یا کار در محیط بین‌المللی با این سطح زبانی ممکن نیست و نیاز به تلاش و پیشرفت بسیاری دارد.

در انتهای این دوره از زبان‌آموز انتظار می‌رود که:

 

  1. سطح متوسطه ( B2 ) Upper-Intermediate

سطح Upper intermediate از دوره‌‌های تکمیل کننده این سطح متوسطه است که شما را برای ورود به سطح پیشرفته آماده می‌کند. این سطح انگلیسی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در محیط کار، مدارس و دانشگاه براحتی ارتباط برقرار کرده و فعالیت کنید. علاوه براین، می‌توانید در مکالمات عادی خود، جملات پیچیده بسازید و حتی آنها را  در صحبت دیگران درک کنید.

 

5.    سطح پیشرفته ( C1 ) Advanced

C1 یک سطح پیشرفته انگلیسی است. زبان‌آموزان این سطح، می‌توانند نه تنها انگلیسی را براحتی صحبت کنند بلکه به اکثر قلق‌ها و فنون این زبان آگاه شده‌اند.

در این مرحله، شما آمادگی بحث در مورد موضوعات ناشناخته یا ناآشنا را داشته باشید. همچنین می‌توانید با داشتن این مدرک، اهداف ایده‌آل و شخصی خود را که شامل مهاجرت، تجارت یا تحصیل در دانشگاه موردعلاقه‌اتان است را دنبال کنید.

C1 با افزایش لغات، اصطلاحات و گرامر پیشرفته، درک مطلب‌های سنگین را برایتان میسر می‌سازد.

همچنین می‌توانید شوخی‌های ظریف را درک کنید و ترکیب‌هایی زیبا با اصطلاحات و عبارات نیتیو بسازید.

 

6.    سطح پیشرفته ( C2 ) Proficiency

سطح C2 بالاترین سطح انگلیسی است که یک نسخه‌ی تمام عیار و نیتیو تحویل شما می‌دهد. این سطح به شما کمک می‌کند تا بیشتر از آنکه به زبان فکر کنید، حسش کنید و با تمام وجود آن را صحبت کنید. این به این معنی است که محدودیت‌های بسیارکمی برای به پیشبرد زندگی روزمره خود با استفاده از زبان انگلیسی پیدا خواهید کرد می‌توانید براحتی از آن در یک محیط دانشگاهی یا حرفه‌ای استفاده کنید.

 

معرفی سایت برای تعیین سطح زبان رایگان

Transparent Language

این سایت یکی از محبوبترین سایت‌های تعیین سطح برای زبان‌های مختلفی است که شامل: اسپانیایی، انگلیسی، فرانسوی، رمانی ، ایتالیایی، ایرلندی، هلندی، سوئدی، لهستانی، روسی، چینی، ژاپنی و زبان پرتغالی برزیلی است.

هر یک از آزمون‌های تعیین سطح به دودسته لغات و گرامر تقسیم می‌شوند که برای درک مطلب هم یک آزمون مجزا درنظر گرفته می‌شود.

نتیجه آزمون بصورت درصد به شما نمایش داده می‌شود که حاصل از پاسخ‌های درست شماست.

language trainers

دومین سایت معتبر برای ارزیابی سطح زبان انگلیسی language trainers است که آزمون‌های رایگان متفاوتی را با کیفیت استاندارهای بین‌المللی برگزار می‌کند. در این سایت جواب اشتباه، نمره منفی دارد و شما درصورتیکه به پاسخ خود اطمینان دارید باید به سوالات موردنظر خود جواب دهید. باید حداقل به 10 سوال پاسخ دهید تا نتیجه آزمون را دریافت کنید.

همچنین، آزمون‌های تعیین سطح در این سایت شامل زبان‌های: انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، پرتغالی، دانمارکی، سوئدی، نروژی، هلندی، روسی، یونانی، ترکی، عربی، عبری، چینی ماندارینی، کره‌ای و ژاپنی است.

Sprachcaffe

این سایت یک مدرسه زبان‌ بین‌المللی در سطح جهان است. این سایت تست‌هایی رایگان و مهارتی در زبان‌های مختلفی همچون: انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، عربی و چینی برگزار می‌کند.

برای شرکت در این تست‌ها باید ابتدا ثبت‌نام کنید، بعد از آن می‌توانید به طور رایگان در تست‌های مربوطه شرکت کنید.

British Study Centres

این آزمون تعین سطح زبان برای ارزیابی دستور زبان شما فوق العاده خواهد بود. این آزمون دارای 40 سوال است که مدت‌زمان  آن 10 تا 15 دقیقه است که نتیجه آزمون برای شما ایمیل می‌شود.

 

معرفی بهترین منابع و کتاب‌ها برای  صفر تا صد یادگیری مکالمه زبان

کتاب‌ مکالمه انگلیسی Practice Makes Perfect: English Conversations

سطح این کتاب مقدماتی است که به‌عنوان یک راهنما برای بهبود مکالمه زبان‌آموزان مبتدی طراحی شده است. نمونه‌هایی از انواع مکالمات در این کتاب جای گرفته است که از مزایای مهم آن می‌توان به توضیح کلمات،عبارت و اصطلاحات آن اشاره کرد.

علاه براین، این کتاب دارای یک اپلیکیشن است که شامل دروس صوتی رایگان و تمرینات اضافی است که هدف آن بهبود مهارت  لیسنینگ و اسپیکینگ زبان‌آموزان است.

کتاب‌ آموزش مکالمه زبان انگلیسی Talk English: The Secret to Speak English like a Native in 6 Months for Busy People

سطح کتاب مقدماتی است. این کتاب مدعی است که با آموزش ترفندهای‎کاربردی و ساده می‌تواند در یک بازه 6 ماهه مکالمه انگلیسی شما را بهبود بخشد.

این کتاب به بیان تکنیک‌های موجود برای یادگیری لغات و گرامرهای زبان انگلیسی بدون نیاز به صرف زمان زیاد برای حفظ کردن آنها می‌پردازد.

مخاطبان اصلی این کتاب افراد پرمشغله‌ای هستند، که زمان کافی برای شرکت در کلاس زبان را ندارند.

 

کتاب‌ مکالمه زبان انگلیسی Spoken English in Dialogues

سطح این کتاب مقدماتی تا میانه است. این کتاب برای زبان‌آموزانی طراح شده است که زبان انگلیسی را بلد هستند اما در شرایطی مکالمه انگلیسی برایشان دشوار است.

مهمترین کاربرد آن، معرفی اصطلاحات و جملات متداول بومی زبانان است که در شرایط مختلف روزمره استفاده می‌کنند.

کتاب‌ مکالمه زبان انگلیسی Listening is an Act of Love

سطح این کتاب میانی تا پیشرفته است. این کتاب با هدف تقویت مکالمه زبان انگلیسی با استفاده از داستان‌سرایی‌های افراد مختلف در آمریکا ساخته شده است. همچنین با تمرکز بر فرهنگ آمریکا و روزمرگی افراد به تمرینات مکالمه خوبی را طراحی کرده است.

کتاب‌ مکالمه زبان انگلیسی Working Studs Terkel

سطح این کتاب پیشرفته است. این کتاب از مصاحبه با  بیش از 100 نفر از افراد آمریکایی تهیه شده که حول موضوع شغلی و زندگی روزمره‌شان است.  مخاطبان این کتاب معمولا آن دسته از افرادی هستند که قصد مهاجرت به دو کشور آمریکا یا کانادا را دارند تا بهتر با مشاغل و فرهنگ بومیان آشنا شوند.

کتاب Science is Culture: Conversations at the New Intersection of Science + Society

سطح این کتاب پیشرفته است و برای افرادی که می‌خواهد به یک کشور انگلیسی زبان مهاجرت کنند بسیار موثر و مفید است.

یکی از نکات برجسته این کتاب آن است که درباره موضوعات مختلفی همچون: فرهنگ، علوم مختلف، بهداشت، اقتصاد و سیاست صحبت کرده است.

کتاب‌ مکالمه زبان انگلیسی The Last Interview Series

این کتاب سطحی پیشرفته دارد که مصاحبه با افراد مشهور دنیا قبل از مرگشان آن را به یکی از حرفه‌ای ترین و ماندگارترین کتاب‌ای مکالمه امگلیسی تبدیل کرده است. این مصاحبه از افراد مشهوری از مشاغل مهمی در یک جامعه جمع آوری شده است که شامل: دانشمندان، نویسندگان، خوانندگان، فلاسفه، هنرپیشگان و حتی آشپزهای مشهور کانادایی و آمریکایی هستند.

 

معرفی بهترین منابع و کتاب‌ها برای  صفر تا صد یادگیری گرامر زبان

کتاب گرامر زبان انگلیسی Cambridge Grammar for IELTS

یادگیری دستورزبان یکی از مهمترین نگرانی‌های زبان‌آموزان است. این کتاب با ارائه انواع گرامر و بازکردن جزئیات آنها سعی در کمک به زبان‌آموزان برای کسب امتیاز بالا در آزمون آیلتس دارد.

این کتاب در ۲۵ درس، آموزش دستور زبان را پوشش می‌دهد و تمامی تمرین‌های آن از نمونه سوالات آزمون آیلتس طراحی شده اند.

کتاب گرامر زبان انگلیسی Grammar in use

یکی از پرفروشترین کتاب‌های گرامر زبان انگلیسی grammar in use است که برای یادگیری گرامر از پایه توصیه می‌شود.  این کتاب در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته در اختیار زبان‌آموزان قرار دارد.

نکات و قواعد دستور زبان در این کتاب،  براساس موضوع اصلی یک گرامر، به چندین بخش مجزا تقسیم شده است و هر بخش خود به چندین درس جزئی‌تر تقسیم می‌شود بنابراین، امکان تمرین و خودآزمایی در هر درس بصورت مجزا و مفصل برای زبان‌آموزان در نظر گرفته شده است.

 

کتاب گرامر زبان انگلیسی English Grammar Azar

این کتاب برای افرادی که می‌خواهند از ابتدا پایه گرامر انگلیسیشان را قوی کنند نه تنها بسیار گزینه مناسبی است بلکه به‌عنوان بهترین کتاب گرامر انگلیسی از آن یاد می‌شود.

این مرجع گرانبهای دستورزبان انگلیسی، شامل نکات بسیارمهم و ریز و جزئی است که به تقویت سایر مهارت‌های زبانی شما کمک می‌کند.

 

کتاب گرامر زبان انگلیسی Oxford Practice Grammar

این کتاب در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته به آموزش گرامر می‌پردازد و با طراحی تمرین‌های مهم سعی در بهبود کیفیت یادگیری دارد. شما می‌توانید به دو صورت خودآموز و تدریس در کلاس از آن استفاده کنید.

این کتاب به تشریح  مختصر و شفاف آموزش گرامرهای مختلف می‌پردازد که با تمرین‌ و تکرار آنها، تسلط کافی به گرامر پیدا کنید.

 

کتاب‌های گرامر زبان انگلیسی برای مبتدیان

برای افراد مبتدی که دوست دارند گرامر مقدماتی را تا حد ممکن عالی یاد بگیرند کتاب‌های زیر از مهمترین کتاب‌ها هستند:

معرفی بهترین منابع و کتاب‌ها برای  صفر تا صد یادگیری رایتینگ زبان

کتاب‌های Inside Writing برای آموزش رایتینگ انگلیسی

کتاب‌های Inside Writing با هدف تقویت رایتینگ انگلیسی به بازار آمده است. این مجموعه کتاب‌ها بسیار ساده و روان طراحی شده‌اند،  به این دلیل امکان استفاده از آنها، برای هر شخصی راحت است و لازم به هزینه اضافی برای گرفتن معلم خصوصی یا ثبت‌نام درکلاس زبان ندارد.

Longman Academic Writing Series

کتاب‌های تقویت رایتینگ Longman در پنج سطح طراحی شده است که با استفاده از آن می‌توانید مهارت نوشتاری خود را از سطح مقدماتی تا پیشرفته ارتقا دهید. این کتاب خودآموز، کاربرد بسیاری در دو آزمون مهم تافل و آیلتس دارد.

Collins English for Exams: Writing for IELTS

یکی از بهترین کتاب‌ها، برای رایتینگ انگلیسیCollins است. این کتاب بوسیله‌ی مرکز طراحی سوالات آزمون  منتشر شد و در قسمت نوشتاری، سرفصل‌های دو آزمون جنرال و آکادمیک بطور کامل و دقیق ذکر شده است. همچنین، با در نظرگرفتن نکات و دستورالعمل‌های امتحان، این کتاب از بهترین کتاب‌ها، برای تقویت رایتینگ است که معرفی می‌شود

IELTS preparation and practice-Reading & Writing-General

این کتاب‌ها، برای دو دسته و در دو سطح منتشر شده است. سطح اول برای آن گروهی است که می‌خواهد نمره آیلتس 4.5 تا 6 را بدست آوردند و سطح دوم آن مختص کسانی است که دنبال نمره آیلتس 6 تا 7.5 هستند.

به‌علت قلم ساده و روان این کتاب، شما میتوانید بطور خودآموز از آن استفاده کنید.

کلام آخر

صفر تا صد یادگیری زبان با معرفی دوره و کتاب یک دید گسترده و همه‌جانبه برای مشخص کردن موقعیت و سطح فعلی خود در زبان انگلیسی به شما می‌دهد. همانطور که گفته شد با توجه به آن نقطه‌ای که در مسیر طولانی زبان انگلیسی قرار دارید برنامه‌ریزی، منابع یادگیری وطول مدت آن را دستخوش تغییراتی می‌کنند.

با استفاده از سایت‌های آنلاین تعیین سطح می‌توانید بدون پرداخت هزینه توانایی‌ها و مهارت‌های زبان خود را بیازمایید.

بعد با توجه به نمره آزمون و همزمان با سوالاتی که در بالا مشخص کردیم می‌توانید مسیر یادگیری  موردنظر را برای خود ترسیم کنید.  منابع و کتاب‌های مهم مختص هر 4 مهارت زبان انگلیسی را بنابر سطح و نیاز خود انتخاب کنید و بدون اتلاف وقت آموزش خود را شروع کنید.

تنها نکته این است که می‌توانید برای مطمئن شدن از کیفیت انجام دادن تکالیف و یادگیری صفر تا صد زبان از پیشنهاد‌های یک معلم زبان خبره استفاده کنید تا بتوانید طول مسیر را تاحد امکان کوتاه کنید.

سوالات متداول

  1. چرا یادگیری زبان انگلیسی تا این حد مهم شده است؟

یادگیری زبان انگلیسی، یک امر ضروری برای بهبود کیفیت زندگی در ابعاد مختلف شغلی، اجتماعی، فرهنگی و تحصیلی و… است. با تسلط بر زبان انگلیسی می‌توانید نقش موثری در پیشرفت کارها، ارتقا سطح درآمدی و جایگاه شغلی موردنظر خود داشته باشید.

  1. آموزش زبان انگلیسی از صفر چقدر مهم است؟

صفر به معنی مبتدی است. هرچقدر پایه‌های یادگیری در دوره‌های مبتدی قوی و درست بنا شده باشد؛ زبان‌آموز سریعتر در یادگیری پیشرفت می‌کند و هرچقدر اشتباهات یا ضعف‌ها در سطح مبتدی بیشتر شود، بهبود آن در سطوح بالاتر سختتر و زمانبرتر است.

  1. بهترین کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی برای مبتدیان کدامند؟

بهترین کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی برای مبتدیان استفاده از کتاب‌های گرامر و لغت ساده و روان است که  از مهمترین آنها می‌توان Grammar in use, Vocabulary in use را نام برد.

  1. آموزش زبان انگلیسی در خانه امکان پذیر است؟

آموزش زبان انگلیسی در خانه با روش‌هایی همچون: فیلم و سریال دیدن، استفاده از سایت‌های آنلاین مکالمه گروهی یا معلم خصوصی امکانپذیر است. این آموزش بستگی به توانایی‌ها، مدت زمان ترجیحی شما می‌تواند قابل تنظیم باشد.