جستجو پیشرفته محصولات
0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
ورود | ثبت نام

گام به گام یادگیری گرامر زبان انگلیسی

گام به گام یادگیری گرامر زبان انگلیسی - انگلیش هینتز

خواندن این مطلب

8 دقیقه

زمان میبرد!

گام به گام یادگیری گرامر زبان انگلیسی

در جوامع و زندگی‌های امروزی، یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان شایع جهانی امری ضروری است. چرا که پیشرفت جوامع در گروی تعامل و ارتباط افراد، سازمان‌ها و دولت‌ها با یکدیگر است. این ارتباطات در پرتو زبانی مشترک استوار است؛ بنابراین امروزه در سرتاسر دنیا دوره‌های مختلفی برای آموزش زبان انگلیسی طراحی و برگزار می‌شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های تشکیل‌دهنده‌ی این دوره‌ها، گرامر است. تسلط بر گرامر زبان انگلیسی، به ویژه در مراسلات اداری، رسمی و آموزشی نقش بسزایی دارد.  به همین منظور در این مقاله از سایت انگلیش‌هینتز، ابتدا اختصارا به بیان مفهوم گرامر زبان انگلیسی و اهمیت و مزایای یادگیری آن پرداخته و سپس گام‌های یادگیری گرامر زبان انگلیسی را ذکر خواهیم کرد.

 

منظور از گرامر زبان انگلیسی چیست و چرا اهمیت دارد؟

واقعیت آن است که تعریف واحدی از گرامر وجود ندارد و تعاریف موجود به صورت کلی مفهوم آن را می‌رسانند. به هر جهت، تعریف‌های مختلفی از گرامر صورت‌ گرفته که برخی از آن‌ها را در این مقاله جمع‌آوری کرده‌ایم. برای مثال، دیکشنری آکسفورد گرامر را این‌گونه تعریف کرده است: گرامر روشی است که کلمات در کنار هم قرار می‌گیرند تا جملات مناسب را تشکیل دهند. در تعریف دیگری گرامر را به این شکل تعبیر کرده‌اند: به صورت کلی، کل سیستم و ساختار یک زبان یا به طور کلی زبان‌ها که معمولاً متشکل از نحو و صرف شناسی و گاهی نیز آواشناسی و معناشناسی است را گرامر می‌نامیم. اکنون که تا حدودی با مفهوم گرامر آشنا شده‌ایم، می‌توانیم به دلایل اهمیت یادگیری گرامر زبان انگلیسی بپردازیم. دلایل اهمیت یادگیری گرامر زبان به شرح زیر است:

  1. تسهیل ارتباطات جهانی
  2. شفافیت در ارتباطات
  3. نفوذ بیشتر کلام
  4. عامل حرفه‌ای بودن
  5. حفظ روابط اجتماعی
  6. تقویت رزومه

گرامر چیست و چرا مهم است؟

 مزایای یادگیری گرامر زبان انگلیسی

مزایای یادگیری گرامر زبان فراوان است. در ادامه تعدادی از آن‌ها را برخواهیم شمرد.

1- ابراز نظر به زبان انگلیسی ساده‌تر می‌شود

زمانی‌ که تازه شروع به یادگیری زبان انگلیسی می‌کنید، طبیعی است که از گفتگو با افراد بومی‌ زبان مضطرب شوید. اما وقتی در مورد ساختار جمله و نحوه استفاده از گرامر به روشی که برای افراد بومی آشنا است اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید، احتمالا متوجه خواهید شد که در بیان افکار و نظرات خود به این افراد اعتماد به نفس بیشتری دارید و راحت‌تر می‌توانید در بحث‌ها شرکت کنید.

2- فرصت‌های شغلی زیادی برایتان فراهم می‌شود

امروزه بسیاری از مشاغل مستلزم آن هستند که کارمندان برای برقراری ارتباط با مافوق، همکاران و مشتریان بتوانند به خوبی انگلیسی صحبت کنند. گاهی می‌دانید که دانش فنی لازم برای انجام یک کار را دارید، اما نمی‌توانید زبان انگلیسی را به گونه‌ای که برای برقراری ارتباط با دیگران در زمینه کاری خود لازم است خوب صحبت کنید و به همین دلیل فرصت شغلی را از دست می‌دهید؛ بنابراین یادگیری زبان انگلیسی و با تأکید بر گرامر آن برای کسانی که به دنبال کار هستند امری بسیار ضروری است. زیرا تنها با تسلط بر گرامر است که فرد می‌تواند از عهده‌ی امور اداری، تجاری و رسمی برآید.

3- خواندن متون انگلیسی آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شود

زمانی ‌که از قوانین گرامر زبان انگلیسی کاملاً مطمئن نیستید، لذت بردن از خواندن متون انگلیسی امری دشوار است. در ابتدا ممکن است درگیر فهمیدن گرامرهای جدید و پیچیده‌ی موجود در متن شوید و لذتی از مطالعه‌ی آن نبرید. اما به تدریج می‌توانید بدون توقف متن را بخوانید؛ زیرا گرامر جدید زیادی برای فهمیدن باقی نمی‌ماند. این انسجام در خواندن، لذت مطالعه را برای شما بیشتر می‌کند.

4- زبان انگلیسی به شما امکان دسترسی به فرهنگ‌های متعدد را می‌دهد

زبان انگلیسی به شما امکان می‌دهد به فیلم‌ها، موسیقی و ادبیات صدها کشور در سراسر جهان دسترسی داشته باشید. ناگفته نماند که کتاب‌های متعددی از سراسر جهان به انگلیسی ترجمه شده‌اند و به با وجود حاکمیت اینترنت، تمام افراد دنیا به معانی و ترجمه‌‌ی موسیقی‌ها و فیلم‌ها به زبان انگلیسی دسترسی دارند. در برخی از کتاب‌های ادبی و موسیقی‌ها از ادبیات و گرامر‌های متفاوت، استثنایی و جالبی استفاده شده است که برای فهم آن‌ها ابتدا باید اصول پایه و اساسی گرامر زبان را بدانید. درواقع برای درک این ظرافت‌کاری‌ها باید اصول اصلی گرامر را بدانید تا بفهمید نویسنده یا شاعر چگونه آن‌ها را به زیبایی تغییر داده و تبدیل به یک اثر هنری کرده است.

5- انگلیسی زبان صنعت رسانه است

به دلیل برجستگی هالیوود در رسانه‌های جهانی، تعداد زیادی فیلم، برنامه‌های تلویزیونی و آهنگ‌های محبوب به زبان انگلیسی نوشته شده است. اگر بتوانید انگلیسی را بفهمید و صحبت کنید، دیگر نیازی به ترجمه و زیرنویس ندارید تا از کتاب‌ها، آهنگ‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مورد‌علاقه خود لذت ببرید. در اکثر موارد افرادی در این فیلم‌ها و برنامه‌ها حاضر می‌شوند که انگلیسی زبان مادری آن‌هاست. به همین دلیل برای فهم صحیح و درست صحبت‌هایشان باید به اندازه‌ی خودشان بر گرامر تسلط داشته باشید.

مزایا یادگیری زبان انگلیسی

6- انگلیسی زبان اینترنت است

بیش از نیمی از مطالب موجود در اینترنت به زبان انگلیسی نوشته شده است. علاوه بر این، برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان در کشورهای انگلیسی‌زبان مستقر هستند؛ بنابراین برای بهره بردن از مطالب موجود در اینترنت آشنایی با زبان انگلیسی امری ضروری است.

7- بسیاری از مقالات علمی به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند

در سال‌های اخیر، تعداد مقالات علمی که به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند، از تعداد مقالاتی که به زبان مادری محقِق نوشته شده‌اند، بیشتر شده است. به همین دلیل، داشتن دانش زبان انگلیسی برای کسانی که در زمینه‌های علمی کار می‌کنند بسیار مهم است. برای مثال، در ایران منابع مطالعاتی برخی از حوزه‌ها به زبان فارسی بسیار محدود است و افرادی که قصد تحصیل و تحقیق در آن حوزه‌ها را دارند چاره‌ای جز استفاده از منابع غیرفارسی و خصوصاً انگلیسی ندارند. از آن‌جایی که مقالات علمی جز متون سنگین به حساب می‌آیند، بدون شک بدون تسلط بر گرامر زبان انگلیسی فهم آن‌ها امری بعید و بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

8- یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند به شما کمک کند با افراد جدید آشنا شوید

انگلیسی زبان رسمی ۵۳ کشور جهان است و به عنوان زبانی شناخته‌ شده، توسط مردم در سراسر جهان استفاده می‌شود. این بدان معنی است که چه در پکن کار کنید و چه به برزیل سفر کنید، داشتن دانش زبان انگلیسی به شما کمک ‌می‌کند با مردم سراسر جهان گفتگو کنید. داشتن مهارت گرامری خوب به شما کمک می‌کند به راحتی و به درستی با سایر مردم جهان ارتباط برقرار کنید.

8 گام یادگیری گرامر زبان انگلیسی

1. تا جایی که می‌توانید کلمات جدید یاد بگیرید

برای یادگیری هرچه آسان‌تر گرامر، کلمات عنصر اساسی هستند. یک دیکشنری تهیه یا دانلود کنید و تا جایی که ممکن است از آن کلمات جدید بیاموزید و از هر کلمه‌ی جدیدی که یاد گرفته‌اید تا جایی که می‌توانید استفاده کنید تا به مرور در ذهنتان تثبیت شود. تا زمانی ‌که بتوانید به راحتی از کلمات استفاده کنید و حداقل نیمی از چیزی که می‌شنوید را درک کنید، نگران گرامر زبان نباشید.

2. با دیگران صحبت کنید

زبان شما را بخشی از یک جامعه می‌کند و یادگیری آن بدون صحبت با افراد دیگر امری دشوار است؛  بنابراین از هر فرصتی برای صحبت با دیگران استفاده کنید، حتی تلفنی. از طریق گوش دادن به نحوه استفاده دیگران از کلمات حتی اگر قوانین را ندانید، گرامر را یاد می‌گیرید. هرچه بیشتر بشنوید بیشتر یاد می‌گیرید.

3. ببینید و یاد بگیرید

بهترین راه برای یادگیری گرامر تماشای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به زبانی است که قصد یادگیری آن را دارید. به ‌عنوان ‌مثال همانطور که در مقاله ده سریال برتر برای یادگیری زبان انگلیسی به ان اشاره کردیم برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی، بهترین انتخاب برای تماشا می تواند سریال “تئوری بیگ ‌‌بنگ” باشد، به‌خصوص شخصیت شلدون کوپر که بی‌پروا اشتباهات گرامری دیگر شخصیت‌های داستان را در برنامه تصحیح می‌کند.

4. از دیگران بخواهید اشتباهاتتان را اصلاح کنند

اکثر مردم دوست ندارند اشتباهات دیگران را اصلاح کنند، چون فکر می‌کنند نوعی توهین محسوب شود؛ بنابراین خودتان از دیگران بخواهید در صورت نیاز اشتباهات شما را اصلاح کنند تا بتوانید از اشتباهات خود درس بگیرید.

5. اجزای جمله را شناسایی کنید

اکنون که دایره‌ی لغات نسبتاً خوبی دارید، باید بدانید که چگونه آنها را در یک جمله به کار ببرید. هنگام یادگیری گرامر باید اجزای گفتار را بشناسید، از این طریق متوجه خواهید شد که در یک جمله چگونه از یک کلمه استفاده کنید. اجزای جمله شامل اسم، ضمیر، صفت، حرف تعریف، فعل، قید، حرف ربط، حرف اضافه و حرف ندا می‌شود. در ابتدا ممکن است تشخیص اجزای جمله سخت و زمان‌بر به نظر برسد. اما بعد از مدتی برای تشخیص آن حتی به فکر هم نیاز ندارید و ذهنتان به صورت خودکار این کار را انجام می‌دهد.

6. به دنبال الگوها باشید

هنگامی که اجزای یک جمله را شناسایی می‌کنید، متوجه الگوهایی خواهید شد. سعی کنید آنها را بدون بررسی یادداشت‌های گرامری خود شناسایی کنید و زمانی که جملات خود را می‌سازید از این الگوها پیروی کنید. به این صورت خواهید دید که تلاش‌های شما تا کنون چه نتیجه‌ای داشته است.

گام به گام یادگیری گرامر زبان انگلیسی

7. اشکال مختلف فعل را تمرین کنید

صرف انواع فعل یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های یادگیری گرامر زبان است. صرف، یک فعل را به نوعی تغییر می‌دهد تا اطلاعاتی در مورد آن به شما منتقل کند. این اطلاعات می‌تواند درمورد زمان، شخص، تعداد، جنبه، صدا، حالت یا جنسیت باشد. صرف زمان فعل شامل زمان حال، گذشته و آینده می‌شود.

8. از یک اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی استفاده کنید

اپلیکیشن‌های موبایل می‌توانند به شما در یادگیری گرامر در هر سطحی که می‌خواهید کمک کنند. استفاده از آن‌ها آسان است و اگر اپلیکیشن مناسبی را انتخاب کنید، تمام مراحل یادگیری گرامر انگلیسی را برایتان هموار می‌کند. برای مثال، برنامه‌هایی مانند Bilingua به شما امکان می‌دهد با دوستان جدیدی از هر کشوری ارتباط برقرار کنید و هر زبانی را که می‌خواهید تمرین کنید.

برداشت پایانی

امروزه زبان انگلیسی به عنوان زبان شایع جهانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و گرامر، یکی از بخش‌های مهم و دشوار یادگیری این زبان است. به‌طورکلی گرامر، روشی است که کلمات در کنار هم قرار می گیرند و جملات معناداری را می‌سازنند. برای اینکه بتوانید به انگلیسی صحبت کنید، بنویسید، بخوانید و بفهمید، باید گرامر را بلد باشید. درواقع ارتقای سایر مهارت‌های زبان در گروی یادگیری گرامر است. در این مقاله ۸ گام موثر در یادگیری گرامر زبان انگلیسی را ذکر کردیم. باید بدانید که یادگیری گرامر یک فرایند طولانی است، اما نیازی نیست به خودتان سخت بگیرید و تا می‌توانید از آن لذت ببرید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

دسته بندی مطالب

محصولات جدید

دوره آموزشی QuickSpeak
تومان
5,980,000

جستجو کنید ...